6 mitów na temat stresu

Paweł Wakuła
Psycholog Psychoterapeuta


6 mitów na temat stresu

Co z tym stresem?


Stres jest częścią naszego życia i raczej trudno go uniknąć. Ale o ile wszyscy go doświadczamy, wielu z nas źle rozumie stresi i jego rolę w naszym życiu. Dlaczego to ma znaczenie? Stres wykazano w wielu badaniach naukowych zaostrzających bardzo prawdziwe choroby fizyczne - od chorób serca po choroby mózgu. Zmniejszenie stresu może nie tylko pomóc Ci poczuć się lepiej, ale także prowadzić dłuższe, wolne od chorób życie.

Mit 1: Stres jest taki sam dla wszystkich.
Stres nie jest taki sam dla wszystkich, ani nie doświadcza go w ten sam sposób. Stres występuje silniej, jeśli czujemy świadomie lub mniej, że nasze zdolności, umiejętności lub zasoby (np. potrfela) są niewystarczające aby poradzić sobie z sytuacją. Często u osób z zaniżoną samooceną występuje silny stres. Na przykład niektóre osoby mogą być zestresowane płaceniem miesięcznych rachunków co miesiąc, podczas gdy dla innych takie zadanie wcale nie jest stresujące. Niektórzy stresują się pod wpływem wysokiej presji w pracy, podczas gdy inni mogą się nią rozwijać.

Mit 2: Stres jest zawsze dla ciebie zły.
Zgodnie z tym poglądem zero stresu czyni nas szczęśliwymi i zdrowymi.Nie, to nie prawda. Stres sam w sobie nie jest zły , w małych ilościach mobilizuje i pobudza do działania. Tak więc, podczas gdy stres może być psychologiczną trucizną lub przyprawą życia, kluczem jest zrozumienie, jak najlepiej sobie z tym poradzić. Radzenie sobie ze stresem sprawia, że ​​jesteśmy produktywni i szczęśliwi, a niewłaściwe zarządzanie nim może nas zranić i spowodować porażkę lub jeszcze większy stres.

Mit 3: Stres jest wszędzie, więc nie możesz nic z tym zrobić.
Tak samo jest z możliwością skręcenia kostki za każdym razem, gdy wychodzimy z domu, ale nie pozwalamy, aby powstrzymało nas to spaceru lub pójścia do pracy. Możesz zaplanować swoje życie, aby stres cię nie przytłoczył. Skuteczne planowanie obejmuje ustalanie priorytetów i pracę nad prostymi problemami, rozwiązywanie ich, a następnie przechodzenie do bardziej złożonych trudności. Kiedy stres jest źle zarządzany, trudno jest ustalić priorytety. Wszystkie twoje problemy wydają się być równe, a stres wydaje się być wszędzie.

Nie istnieją powszechnie skuteczne techniki redukcji stresu. Róznimy się między sobą - nasze życie jest inne, nasze sytuacje są różne, a nasze reakcje są różne. Kompleksowy program zarządzania stresem, dostosowany do indywidualnych potrzeb, działa najlepiej. Ale książki samopomocy, które mogą nauczyć cię wielu skutecznych technik radzenia sobie ze stresem, mogą być również bardzo pomocne, o ile trzymasz się programu i codziennie ćwiczysz techniki. Czasami to też kwestia jak siebie postrzegamy, czy w lustrze widzimy silną osobę którą trudno pokonać, czy ktoś nam kiedyś wmówił, że jesteśmy słabi.

Mit 5: Bez objawów, bez stresu.
Brak objawów nie oznacza braku stresu. W rzeczywistości objawy kamuflażu za pomocą leków mogą pozbawić cię sygnałów potrzebnych do zmniejszenia obciążenia twojego układu fizjologicznego i psychicznego. Wielu z nas doświadcza objawów stresu w bardzo fizyczny sposób, mimo że stres jest efektem psychicznym. Poczucie lęku, duszności lub po prostu ciągłe zmęczenie może być fizycznym objawem stresu. Poczucie przytłoczenia, dezorganizacji i trudności z koncentracją to typowe objawy stresu.

Mit 6: Tylko główne objawy stresu wymagają uwagi.
Ten mit zakłada, że ​​„niewielkie” objawy, takie jak bóle głowy lub zgagę, można bezpiecznie zignorować. Niewielkie objawy stresu to wczesne ostrzeżenia, że ​​twoje życie wymyka się spod kontroli i że musisz lepiej radzić sobie tym zjawiskiem. Jeśli zaczekasz, aż zaczniesz odczuwać „poważne” objawy stresu (takie jak atak serca), może być za późno. Te znaki wczesnego ostrzegania najlepiej słuchać wcześniej niż później.
powrót

psychpro.pl